ישעיה א
לביאור פסוק - לחצו עליו
ישעיה א
  1. (א)
    חֲזוֹן יְשַׁעְיָהוּ בֶן־אָמוֹץ אֲשֶׁר חָזָה עַל־יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם בִּימֵי עֻזִּיָּהוּ יוֹתָם אָחָז יְחִזְקִיָּהוּ מַלְכֵי יְהוּדָה׃
  2. (ב)
    שִׁמְעוּ שָׁמַיִם וְהַאֲזִינִי אֶרֶץ כִּי יְהוָה דִּבֵּר בָּנִים גִּדַּלְתִּי וְרוֹמַמְתִּי וְהֵם פָּשְׁעוּ בִי׃
  3. (ג)
    יָדַע שׁוֹר קֹנֵהוּ וַחֲמוֹר אֵבוּס בְּעָלָיו יִשְׂרָאֵל לֹא יָדַע עַמִּי לֹא הִתְבּוֹנָן׃
  4. (ד)
    הוֹי גּוֹי חֹטֵא עַם כֶּבֶד עָוֺן זֶרַע מְרֵעִים בָּנִים מַשְׁחִיתִים עָזְבוּ אֶת־יְהוָה נִאֲצוּ אֶת־קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל נָזֹרוּ אָחוֹר׃
  5. (ה)
    עַל מֶה תֻכּוּ עוֹד תּוֹסִיפוּ סָרָה כָּל־רֹאשׁ לָחֳלִי וְכָל־לֵבָב דַּוָּי׃
  6. (ו)
    מִכַּף־רֶגֶל וְעַד־רֹאשׁ אֵין־בּוֹ מְתֹם פֶּצַע וְחַבּוּרָה וּמַכָּה טְרִיָּה לֹא־זֹרוּ וְלֹא חֻבָּשׁוּ וְלֹא רֻכְּכָה בַּשָּׁמֶן׃
  7. (ז)
    אַרְצְכֶם שְׁמָמָה עָרֵיכֶם שְׂרֻפוֹת אֵשׁ אַדְמַתְכֶם לְנֶגְדְּכֶם זָרִים אֹכְלִים אֹתָהּ וּשְׁמָמָה כְּמַהְפֵּכַת זָרִים׃
  8. (ח)
    וְנוֹתְרָה בַת־צִיּוֹן כְּסֻכָּה בְכָרֶם כִּמְלוּנָה בְמִקְשָׁה כְּעִיר נְצוּרָה׃
  9. (ט)
    לוּלֵי יְהוָה צְבָאוֹת הוֹתִיר לָנוּ שָׂרִיד כִּמְעָט כִּסְדֹם הָיִינוּ לַעֲמֹרָה דָּמִינוּ׃
  10. (י)
    שִׁמְעוּ דְבַר־יְהוָה קְצִינֵי סְדֹם הַאֲזִינוּ תּוֹרַת אֱלֹהֵינוּ עַם עֲמֹרָה׃
  11. (יא)
    לָמָּה־לִּי רֹב־זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי׃
  12. (יב)
    כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי מִי־בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי׃
  13. (יג)
    לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת־שָׁוְא קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא לֹא־אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה׃
  14. (יד)
    חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי הָיוּ עָלַי לָטֹרַח נִלְאֵיתִי נְשֹׂא׃
  15. (טו)
    וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם גַּם כִּי־תַרְבּוּ תְפִלָּה אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ׃
  16. (טז)
    רַחֲצוּ הִזַּכּוּ הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם מִנֶּגֶד עֵינָי חִדְלוּ הָרֵעַ׃
  17. (יז)
    לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט אַשְּׁרוּ חָמוֹץ שִׁפְטוּ יָתוֹם רִיבוּ אַלְמָנָה׃
  18. (יח)
    לְכוּ־נָא וְנִוָּכְחָה יֹאמַר יְהוָה אִם־יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ אִם־יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ׃
  19. (יט)
    אִם־תֹּאבוּ וּשְׁמַעְתֶּם טוּב הָאָרֶץ תֹּאכֵלוּ׃
  20. (כ)
    וְאִם־תְּמָאֲנוּ וּמְרִיתֶם חֶרֶב תְּאֻכְּלוּ כִּי פִּי יְהוָה דִּבֵּר׃
  21. (כא)
    אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה קִרְיָה נֶאֱמָנָה מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט צֶדֶק יָלִין בָּהּ וְעַתָּה מְרַצְּחִים׃
  22. (כב)
    כַּסְפֵּךְ הָיָה לְסִיגִים סָבְאֵךְ מָהוּל בַּמָּיִם׃
  23. (כג)
    שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא־יָבוֹא אֲלֵיהֶם׃
  24. (כד)
    לָכֵן נְאֻם הָאָדוֹן יְהוָה צְבָאוֹת אֲבִיר יִשְׂרָאֵל הוֹי אֶנָּחֵם מִצָּרַי וְאִנָּקְמָה מֵאוֹיְבָי׃
  25. (כה)
    וְאָשִׁיבָה יָדִי עָלַיִךְ וְאֶצְרֹף כַּבֹּר סִיגָיִךְ וְאָסִירָה כָּל־בְּדִילָיִךְ׃
  26. (כו)
    וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי־כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה׃
  27. (כז)
    צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה׃
  28. (כח)
    וְשֶׁבֶר פֹּשְׁעִים וְחַטָּאִים יַחְדָּו וְעֹזְבֵי יְהוָה יִכְלוּ׃
  29. (כט)
    כִּי יֵבֹשׁוּ מֵאֵילִים אֲשֶׁר חֲמַדְתֶּם וְתַחְפְּרוּ מֵהַגַּנּוֹת אֲשֶׁר בְּחַרְתֶּם׃
  30. (ל)
    כִּי תִהְיוּ כְּאֵלָה נֹבֶלֶת עָלֶהָ וּכְגַנָּה אֲשֶׁר־מַיִם אֵין לָהּ׃
  31. (לא)
    וְהָיָה הֶחָסֹן לִנְעֹרֶת וּפֹעֲלוֹ לְנִיצוֹץ וּבָעֲרוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו וְאֵין מְכַבֶּה׃
ישעיה
פרק א
#p929 #ch335
כ"ה תשרי התש"פ
|
24.10.2019
אתמול היה טוב, ויהיה גם מחר
בהשוואה לנביאים שאחריו, ישעיהו היה אופטימיסט. אמנם הסיטואציה הנוכחית של יהודה שמתוארת בפיו קשה וכואבת, אבל בסופה יש נחמה
מערכת 929
תשמעו קטע
מעדיפים לשמוע מאשר לקרוא? לרשותכם בקובץ האזנה: הפרק היומי, התקציר, ד"ר טובה גנזל, הרבה דליה מרקס, דניאל שרשבסקי, נעמי יפה עיני, הרב דוד מנחם והרב בני לאו
סאונדקלאוד
תקציר
אני מאשים
מה מביא הנביא?
הרב ישראל מאיר לאו בשיחה על דמותו של הנביא התנכי. מתוך '929 פרקים למחשבה'
ישראל מאיר לאו
מגילת ישעיהו - על ציר הזמן
מגילת ישעיהו השלמה מאפשרת לנו הצצה לכתב יד נדיר שנכתב לפנה"ס על אחת ממגילות הקלף העתיקות בעולם, בטרם הפכה לטקסט הנכלל בתנך. הצטרפו אלינו למסע בזמן בעקבות המגילה
דַּבְּרוּ עִבְרִית
מה מיוחד (ובעייתי) בלחמוס מישהו אחר? איזה טיפול ניתן לכסף, ומדוע בחר הנביא להמשיל את העם דווקא לעץ האלה? מילים וביטויים מהפרק
התנך המבואר, הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ
נביא בין עולמות
האזינו למשורר ארז ביטון בשיחה על דמותו של הנביא - האיש שמתווך בין עולמות, בין פנים לחוץ, בין שמים לארץ. מתוך '929 פרקים למחשבה'
ארז ביטון
צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה: משפט צדק כתיקון חברתי
האם הכישלונות המתוארים על-ידי הנביא הם אישיים או כאלה המצביעים על נורמה חברתית? כך או כך - מהי הדרך הראויה לתיקון?
צילום: מארק ניימן, לע"מ
דפנה ברק - ארז
נביא בעירי
דויד גרוסמן
"נבואתו של דויד גרוסמן היא לעולם אינטימית. היא נימוק פסיכולוגי והתבוננות חומלת על האדם היחיד". דניאלה לונדון-דקל בוחרת את הנביא המודרני שלה
דניאלה לונדון דקל
מעשי נבלה בחסות הכיפה
ישעיהו שולח את חיציו דווקא כלפי אלו שמקיימים את הפולחן כסדרו. העוצמה שבדת מחייבת זהירות יתרה
יובל אלבשן
כמה ממנהיגינו היו "אוהבי שוחד ורודפי שלמונים". אלא ששרים ומנהיגים אלה נשפטו והורשעו בגין כך. אל יהי הדבר קל בעינינו. לא רבות הן החברות המסוגלות לכך
שי ניצן
חקר המקרא
כל עם צריך בית
ישעיהו שופך אש וגופרית על הפולחן המסולף המתקיים במקדש. עם זאת הנביא מדגיש את מעמדו המיוחד של המקדש עצמו שלא נפגם על ידי חטאי העם
עולם התנ"ך ישעיה
חקר המקרא
ברוכים הבאים לישעיהו, הכניסה מכאן
הפרק הזה הוא מעין חלון ראווה לנבואות ישעיהו, וחלון ראווה ענק לספרות נביאים אחרונים
אביה הכהן
רבע שעה על הפרק עם הרב בני לאו
בני לאו
מתחילים מהסוף
ספר ישעיהו מתחיל דווקא עם סיום תקופתו. כך נראה הסוף, תכף נחזור להתחלה
טובה גנזל
סחרחורת של מילים
בספר ישעיהו מגיע תורן של המילים. לא הסיפור העיקר אלא הקסם שבמילה, הכוח שהמילה מפעילה על השומעים
מיכאל הנדלזלץ
מרוב פתקים לא רואים את הכותל
האם החברה שלנו מושחתת? תשאלו את החלשים, תשאלו את הזקנים, העניים, תשאלו את הלא מקושרים, תשאלו את הלא משודרגים
קובי אוז
התנ"ך של דב"ג
עם קטן נביאים גדולים
הסֵבֶל מסוגל לדכא, להשפיל ולנוון אך גם לעורר הכוחות המופלאים ביותר הגנוזים באדם ולהפעיל אותם. בן גוריון על 'נביאי הכתב'
מתיה קם
פתיחה זועמת
ישעיהו פותח את ספרו בכעס גדול. מה רוצה להשיג ישעיהו? האזינו לרבה דליה מרקס
צילום: דנה בר סימן-טוב
דליה מרקס
ולא ידעתי להבדיל בין קורבנותייך ובין מנחות השווא, בין ידיים פשוטות ובין תפילות שממה, בין לב יתום ושובע חטא, בין הבקרים המועדים וערבים שנמהלו בדם רע
אלכס רויטמן
פיתרון חילוני למחלה דתית
ישעיהו מתאר דת חולה. הרבה פולחן, הרבה קרבנות, הרבה חטאים והרבה עוולות. הפיתרון שהוא מציע, ממש לא בא מתחום הפולחן
גלית דהן קרליבך
נביא אחד, פנים רבות
מבקרי המקרא מזהים בספר יותר מנביא אחד, חז"ל רואים בישעיהו נביא המכיל קצוות - תוכחה ונחמה
דוד מנחם
פתיחה סוערת
הפרק הראשון בישעיהו אינו הנבואה הראשונה של הנביא. מה יש בו בפרק שזכה לפתוח את הספר?
יואל בן נון
די לכיבוס
בקול מעורר, צלול ובהיר, מוכיח אותנו הנביא: די למכבסת המלים המפוצצות שאין מאחוריהן דבר, לפטפוטי המלים הנשגבות, רוויות מליצות נבובות
אביעד הכהן
רב מכר במערות קומראן
עותקים רבים של ספר ישעיהו נמצאו במערות קומראן. מה מצאו חברי הכתות בספר ישעיהו?
רשות העתיקות
פעם אחת ראיתי איש עומד לבדו בבית הקברות, ועל מצחו אות קין. עצרתי בצד והתבוננתי בו. לאט מלטף בסמרטוט מצבה. מדליק נר. מתכופף, מנשק את האבן הקרה. והולך
נויה שגיב
מדרש
אני לא פורש
כשחז"ל מתבוננים סביבם עולה שוב ושוב החשש - אולי אלוהים עזב אותנו? את התקווה הם מוצאים בפסוקים
דניאל שרשבסקי
חופרים
שמעתם את הסיפור? עכשיו תשמעו את הנביא
צעדים ראשונים בספר ישעיהו, על הספר ועל נבואה בכלל, וגם: עיר נצורה במבט אמנותי

929 קיים בזכותתומכות ותומכים כמוכם
עזרו לנו להמשיך במסע
תרמו לנו
אל תזכירו לי שוב, תודה.